کد مطلب:314364 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:202

رواق ها
لازم است یادآور شویم رواق ها، درها و گنجینه های حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام در این بخش توضیح داده شده و آستانه ی مقدس آن حضرت را در جلدهای قبل توضیح داده ایم.

گنبد خانه ی حرم حضرت عباس علیه السلام را چهار رواق در برگرفته كه سقف و دیوارهای هر یك از داخل با كاشی و آینه كاری تزیین شده است. این رواق ها عبارتند از:

رواق شمالی: این رواق از رواق شرقی و غربی جدا شده و قبلا میان دو قسمت آن دیواری وجود داشته كه بعدها برداشته شده است.

در ضلع شمالی این رواق، حجره ای است كه دری نقره ای دارد و به راهروای زیرزمینی گشوده می شود كه به قبر حضرت ابوالفضل علیه السلام می رسد. گفته اند: این جا بر نهر علقمی مشرف بوده است. در جوار این حجره، حجره ی دیگری است كه مقبره ی آل نواب را تشكیل می دهد. پس از آن، به ترتیب كتابخانه ی حرم حضرت قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس علیه السلام، مقبره ی مرحوم سید میرزا وكیل و مقبره ی مرحوم حاج محمد رشید جلبی صافی، شهردار سابق، واقع است. دو مقبره ی دیگر هم وجود دارد كه درهای آنها از صحن گشوده می شود. این دو مقبره عبارتند از مقبره ی علامه ی سید كاظم بهبهانی كه در گوشه ی شمال شرق حرم واقع شده و مقبره ی مرحوم حاج حسین حلاوی كه در گوشه ی شمال غرب واقع است.

پیشتر در ضلع غربی حرم چاه آبی وجود داشته و مخزنی كه در یكی از غرفه ها بوده و در جریان شست و شوی حرم از آن استفاده می شده، با آب این چاه پر می شده است. این غرفه همان است كه بعدها به مقبره ی سید میرزا وكیل تبدیل شد. با توجه به این كه پیشتر میان رواق شمالی و حرم دیواری وجود داشته و این دیوار را برداشته اند، درهایی كه آن جا بوده یكی به مقبره ی سید عباس سید حسین ضیاءالدین عموی تولیت حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام كه در قسمت بالا سر واقع است و دیگری به مقبره ی هنود برده شده است.



[ صفحه 241]



هنگامی كه حاج رئیس، وزیر شیخ خزعل خوزستانی فرمانروای خرمشهر پمپ آبی بر روی نهر حسینیه نصب كرد، از آن جا به حرم امام حسین علیه السلام و حرم حضرت عباس علیه السلام لوله كشی كرد و پس از آن چاه واقع در حرم را پر كرد و حوض را نیز از میان برد.

رواق غربی: در دو سوی این رواق دو در قرار دارد: دری كه در سمت جلو است و به صحن گشوده می شود «سباب الرواق» نام دارد و كفشداری واقع در كنار این در از آن ورثه ی شیخ محمود كشوان است. در دوم، در 26 فوریه 1942 میلادی به سمت ضلع شمال غرب گشوده شده و نام آن «باب المراد» است و به تولیت حرم تعلق دارد. مقبره ی هنود و مقبره ی عمومی تولیت در فاصله ی میان همین دو در قرار دارد.

رواق شرقی: این رواق پنج مقبره را در برگرفته است: نخست مقبره ی حریری، كه مرحوم سید محسن سید محمد علی آل طمعه در آن به خاك سپرده شده است. دوم مقبره ی مرحوم سید حسون النائب از آل ضیاء الدین كه فرزند او سید علوان النائب نیز در آن مدفون است. سوم مقبره ی متولیان حرم ابوالفضل العباس علیه السلام كه سید مرتضی و فرزندش سید محمد حسن آل ضیاءالدین در آن به خاك سپرده شده اند. چهارم مقبره ای كه سید علی سید جواد آل طعمه تولیت حرم و نیز فرزندش دكتر عبدالجواد كلیددار در آن دفن شده اند، و پنجم مقبره ای كه مدفن سید نوری سید مهدی سید صالح آل طعمه و قبر برخی از عموزادگان اوست.

رواق جنوبی: این رواق همان است كه با سه دهنه در، به ایوان طلا متصل می شود. در اول همان است كه در سمت شرق ایوان قرار دارد و به كشیك خانه باز می شود. در دوم در ایوان طلاست كه سید عباس خطیب فرزند سید محمد مهدی آل طعمه تولیت پیشین حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام در آستانه ی آن به خاك سپرده شده است. سومین در نیز در سمت چپ ایوان واقع است و به كشیكخانه گشوده می شود. در سال 1367 ق حاج حسین حجار باشی به سنگفرش كردن كف حرم با باقی مانده سنگ های تراشیده شده برای قصر گلستان در تهران اقدام كرد. هزینه ی این كار در آن زمان بیش از 15 هزار تومان برابر با 1100 دینار عراقی برآورد شده است.



[ صفحه 244]